Československá nová vlna /

Kniha je mimořádně cenná už tím, že se jedná o pohled vnějšího pozorovatele, anglického kritika a teoretika, jenž tuzemskou kinematografii po celá desetiletí bedlivě sledoval. Sice se k českým čtenářům dostaly i jiné zahraniční práce, jenže ty napsali Češi, kteří po vpádu okupačních vojsk emigrovali...

Celý popis

Hlavní autor: Hames, Peter, 1936-
Další autoři: Pekárek, Tomáš, 1980-, Furthimwald, Jan
Médium: Kniha
Jazyk: Česky
Vydáno: Praha : Levné knihy KMa, 2008
Vydání: Vyd. 1.
Témata:
Štítky: Přidat štítek
Žádné štítky neexistují, buďte první, kdo přidá svůj vlastní štítek!
Shrnutí: Kniha je mimořádně cenná už tím, že se jedná o pohled vnějšího pozorovatele, anglického kritika a teoretika, jenž tuzemskou kinematografii po celá desetiletí bedlivě sledoval. Sice se k českým čtenářům dostaly i jiné zahraniční práce, jenže ty napsali Češi, kteří po vpádu okupačních vojsk emigrovali. Hamesova kniha je první, která pochází od cizince. Velice podrobně zachycuje genezi tolik obdivovaného filmového vzedmutí. Zabývá se společenským i kulturním pozadím celé poválečné historie. Své pojednání člení jednak podle věkového zařazení jednotlivých tvůrců, jednak podle jejich stylotvorného zacílení. Zvlášť vyčleňuje starší generaci a začínající tvůrce, byť se jejich umělecké osudy v šedesátých letech protnuly, ale také rozlišuje autory inklinující k realismu, ke groteskní formanovské drobnokresbě či k obrazotvornosti či experimentu. O filmech i tendencích sice píše znale i uznale, mnohé filmy, zvláště ty mezinárodně nejznámější, podrobně analyzuje. Hames některé důležité filmy neviděl a přebírá o nich informace odjinud. Zkreslující je pozornost upřená výhradně na „novovlnnou“ produkci, jako by kromě ní nic jiného neexistovalo. Některé osobnosti, které by zasloužily obsáhlejší pojednání, jsou odsunuty na okraj, například všemu přizpůsobivý Otakar Vávra, jenž nejenže významně zasáhl do filmového dění šedesátých let vlastní tvorbou, ale také jako pedagog FAMU, když odchoval generaci tehdejších debutantů.Na rozdíl od Žalmana však Hames nepomíjí ani krátkometrážní tvorbu, ať animovanou nebo dokumentární, byť ji zaznamenává útržkovitě a pouze na dvou mimořádných příkladech Jana Švankmajera (jemuž věnoval i samostatnou, u nás dosud bohužel nepřeloženou publikaci) a Karla Vachka. Také orientačně mapuje, co se dělo v éře normalizace a po ní, daří se mu vysledovat klikatou uměleckou dráhu režisérů, ať setrvali ve vlasti nebo odešli za její hranice, třebaže činností v emigraci se již nezabývá.
Popis jednotky: Původně vydáno: V Londýně : Wallflower Press, 2005
Poznámky pod čarou
Předmluva: Peter Hames
Fyzický popis: 344 s. : il. : [36] s. obr. příl. ; 24 cm
Bibliografie: Bibliografie a bibliografické odkazy
Rejstřík
ISBN: 978-80-7309-580-2 :